تاریخچه جشنواره ملی هنرهای دیجیتال

اشتراک گذاری پست

تاریخچه جشنواره ملی هنرهای دیجیتال

“نخستین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال”

میزبان: دانشگاه هنر تهران

دبیر جشنواره: دکتر سید حسن سلطانی (رئیس دانشگاه هنر تهران)

دبیر اجرایی جشنواره: دکتر بیژن اربابی (معاون فرهنگی دانشگاه هنر تهران)

رییس جشنواره: دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

انتصاب دبیر جشنواره:

در تاریخ 1 دی ماه 1397، معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طی حکمی رئیس دانشگاه هنر را به عنوان دبیر اولین جشنواره سراسری هنرهای دیجیتال منصوب کرد.

در حکم دکتر سید حسن سلطانی آمده است:

“برادر ارجمند جناب آقای دکتر سیدحسن سلطانی

هنر دیجیتال، نتیجه ترکیب ذوق و قریحه با تکنیک و ابزارهای نوین است که می‌تواند دریچه‌ای بدیع در خلق معنای هنر ایجاد نماید و برگزاری رویدادی سترگ در این قسم از هنر، بستر ساز شناخت و معرفی استعدادهای جوان به شمار می‌رود. 

لذا نظر به مراتب تخصص، تعهد و تجارب ارزنده جناب عالی، به موجب این ابلاغ به عنوان دبیر اولین جشنواره سراسری هنر دیجیتال منصوب می‌شوید.

برقراری ارتباط و تعامل مؤثر با گروه‌های دانشجویی، نهادها و دستگاه‌های مرتبط به منظور استفاده از ظرفیت‌های فرابخشی، تدوین ضوابط دقیق و منسجم منطبق با قوانین و مقررات موجود جهت انتخاب برگزیدگان و نیز پرهیز از هزینه‌های غیر ضروری از مهم‌ترین مأموریت‌های شما به شمار می‌رود.

از جناب عالی انتظار می‌رود در سایه تعامل و همکاری با اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره و نیز سایر صاحبنظران در این عرصه، زمینه مشارکت هر چه گسترده تر دانشجویان مستعد را در این رویداد فراهم نمایید.
امید است با اتکال به پروردگار متعال و در سایه همکاری و تعامل سازنده با دیگر ارکان برگزاری جشنواره، نسبت به برگزاری هر چه بهتر این رویداد فرهنگی هنری در شأن آموزش عالی کشور موفق و مؤید باشید.”

انتصاب دبیر اجرایی جشنواره:

در تاریخ 17 بهمن ماه 1397، معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طی حکمی دکتر بیژن اربابی، معاون فرهنگی دانشگاه هنر تهران را به عنوان دبیر اجرایی اولین جشنواره سراسری هنر دیجیتال منصوب کرد.

در متن حکم دکتر اربابی آمده است:

“هنر دیجیتال، نتیجه ترکیب ذوق و قریحه با تکنیک و ابزارهای نوین است که می‌تواند دریچه‌ای بدیع در خلق معنای هنر ایجاد نماید و برگزاری رویدادی سترگ در این قسم از هنر، بستر ساز شناخت و معرفی استعدادهای جوان به شمار می‌رود.

لذا نظر به مراتب تخصص، تعهد و تجارب ارزنده جناب عالی بنا به پیشنهاد رئیس محترم دانشگاه به موجب این ابلاغ به عنوان دبیر اجرایی اولین جشنواره سراسری هنر دیجیتال منصوب می‌شوید.

در این حکم بر برقراری ارتباط و تعامل مؤثر با گروه‌های دانشجویی، نهادها و دستگاه‌های مرتبط به منظور استفاده از ظرفیت‌های فرابخشی و پرهیز از هزینه‌های غیر ضروری به عنوان یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دبیر تاکید شده است.

همچنین در حکم بیژن اربابی ابراز امیدواری شده است که سایه تعامل و همکاری با دبیر جشنواره و نیز اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره و نیز سایر صاحبنظران در این عرصه، زمینه مشارکت هر چه گسترده‌تر دانشجویان مستعد را در این رویداد فراهم نمائید.”

رونمایی از پوستر جشنواره:

در تاریخ یکشنبه 28 بهمن 1397، از پوستر نخستین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال به طراحی جناب آقای احسان پارسا، در اتاق جلسات حوزه ریاست دانشگاه هنر تهران رونمایی شد.

اعضای هیئت داوران جشنواره:

دکتر سید حسن سلطانی دانش آموخته دکتری هنرهای تصویری از دانشگاه وک مسکو، دارای نشان درجه یک هنری در رشته نقاشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران است.

وی راهنمایی و مشاوره بیش از ۴۰ پایان نامه در گروه‌ های نقاشی، انیمیشن، پژوهش هنر و تصویرسازی و چاپ ده‌ ها مقاله در مجلات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی و برپایی نمایشگاه انفرادی نقاشی در داخل و خارج از کشور، را در کارنامه علمی و هنری خود دارد. دریافت تندیس سیمین و لوح افتخار از چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد در بخش پویا نمایی و همچنین دریافت دیپلم افتخار هفتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و معرفی به عنوان معاون برگزیده دانشجویی و فرهنگی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله افتخارات وی محسوب می‌شود.

سلطانی همچنین عضو هیأت مدیره انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران، عضویت در شورای علمی هفتمین و هشتمین دو سالانه ملی نقاشی معاصر ایران، دبیر و عضو شورای داوری دومین دوره پژوهش فرهنگی سال و عضو هیأت داوران چهارمین جشن مستقل سینمای انیمیشن ایران بوده است.

مرتضی احمدوند، متولد ۱۳۶۰ خرم‌آباد، دانش ‌آموخته دوره کارشناسی نقاشی از دانشگاه یزد و دوره کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه تهران. از هنرمندان متخصص در حوزه هنرهای چندرسانه‌ای به حساب می‌آید. این مدرس دانشگاه، برگزاری بیش از پنجاه نمایشگاه انفرادی و گروهی را در ایران و سایر کشورها در کارنامه خود دارد و عضو هیئت داوران جشنواره‌های هنر شهری، تجسمی فجر و… بوده است. وی همچنین، در پنجاه ‌و هشتمین دوره بی ‌نال ونیز و نیز مجموعه ‌های فرهنگی و هنری متعددی مثل مرکز ژرژ پمپیدو و موزه طبیعت پاریس، بنیاد بوغاسیان بروکسل حضور داشته است.

دکتر مهدی مقیم ‌نژاد، عکاس، پژوهشگر و عضو هیئت ‌علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران است. وی به عنوان عکاس مستند، از سال ۱۳۸۰ تاکنون، فرآیند عکاسی خود را بر محور تصویربرداری دیجیتال قرار داده و به خلق عکس ‌هایی روی آورده که فتومونتاژهایی با رویکرد واقع ‌گرایانه محسوب می‌شوند. پروژه” واقع‌نمایی‌ها” عمده‌ترین جمع‌ بندی آثار او در دو دهه گذشته است که در نمایشگاه‌ های انفرادی و گروهی بسیاری در داخل و خارج از ایران به نمایش در آمده است.

وی در عرصه پژوهش در زمینه هنر دیجیتال نیز فعال بوده است. سردبیری بخش هنرهای چندرسانه‌ ای” فصلنامه هنر” در فاصله سال ‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ و چاپ مقالات متعدد درباره هنر دیجیتال که برخی از آن‌ ها در کتاب گزیده مقلات او با عنوانِ “در ستایش امر واقعی” در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده. ترجمه کتاب” هنر در عصر دیجیتال” اثر بروس ندرز نیز از دیگر آثار اوست.

دکتر بهنام کامرانی، متولد ۱۳۴۷ شیراز، دانش‌ آموخته دوره ‌های کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران و دکتری پژوهش هنر از همین دانشگاه است و هم ‌اکنون به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه هنر مشغول به کار است.

وی همچنین به عنوان هنرمند تصویری و طراح آثار هنری خود را در چهارده نمایشگاه انفرادی و بیش از ۳۰۰ نمایشگاه گروهی در ایران و سایر کشورها به نمایش گذاشته است.

کامرانی عضو هیئت نویسندگان هنر فردا و نیز نویسنده کتاب کارگاه نقاشی و مقالات متعدد در نشریات تخصصی و تجسمی می ‌باشد و عضویت در هیئت انتخاب و داوری هنر جدید، مجسمه ‌های شهری، جشنواره سراسری تجسمی جوانان و دامون فر و نسل نو و ژکال و.. را در کارنامه خویش دارد. وی برگزیده اولین نمایشگاه بین المللی طراحی موزه هنرهای معاصر است و از فرانسه لیسانس افتخار ترینال کسب کرده است.

مجید شیخ انصاری، متولد ۱۳۴۹ الیگودرز و عضو هیئت علمی گروه سینما در دانشگاه هنر است. وی دانش‌آموخته دوره سینما از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه تهران است و هم‌اکنون دانشجوی دوره دکتری با گرایش جلوه‌های ویژه دیجیتالی از دانشگاه تیمزولی انگلستان می‌باشد. علاوه بر تدریس، وی تجربه مدیریت گروه سینمای دانشکده سینما و تئاتر و نیز کارگردان فیلم وزنه‌های بی‌وزن، و تهیه‌کننده‌گی فیلم‌های بیداری برای سه روز و گیتا را در کارنامه خود دارد.

شیخ‌انصاری ترجمه کتاب “کارگردانی فیلم حرکت سینمای: کارگاه عملی برای اجرای صحنه‌ای سینمایی” نوشته استیون دی کتس ، را نیز به عهده داشته است.

دکتر عبدالحسین لاله، عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه های هنر کشور و از جمله دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است. او آثار متعددی را در تلویزیون و تئاتر کارگردانی کرده است. از آثار شاخص او می توان به اپرت حیدربابایا سلام اشاره کرد که ۹ سال بر روی صحنه بوده است. در کنار فعالیت های تولیدی، وی بیش از ۵۰ مقاله علمی و کتاب در زمینه های سینما و تئاتر نوشته است که از جمله می توان به «ردپای ادبیات ایران در سینمای ایران»، «معرفی منابع در ارتباط با سینمای ایران در جهان: جلد اول» «تخیل در عصر سینمای دیجیتال» و «جایگاه داستان در ادبیات نمایشی» اشاره داشت. وی هم اکنون رئیس گروه تخصصی چند رسانه ای فرهنگستان هنر است.

رسانه جشنواره

رضا مهدی‌زاده، اثر هنری دیجیتال را اثری می‌داند که در عین اینکه محتوایی اثرگذار داشته باشد به‌عنوان یک واسطه در طول یک جریان جمعی باورپذیر باشد. او صرف استفاده از ابزارهای دیجیتال در خلق یک اثر هنری را هنر دیجیتال نمیداند.

به اعتقادِ پیام فروتن، طراح صحنۀ تئاتر و عضو هیئت‌علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران: «هنر دیجیتال هنر نیست ولی خالقش می‌تواند هنرمندی باشد که پیشینه‌ای در هنر کلاسیک دارد و امروز مدیوم کار خود را تغییر داده و ابزار خلاقیتش را دیجیتال و فناورانه کرده است.» پیام فروتن، دانش‌آموختۀ دورۀ کارشناسی طراحی صحنه و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است، و از سال 1383 به عضویت هیئت‌علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران در آمده است. وی همچنین، برای تئاتر، سینما و تلویزیون نیز طراحی صحنه انجام می‌دهد.
وی هنر دیجیتال را هنر نمی‌داند و معتقد است که هر اثری که قابلیت تکثیر دارد؛ در زمره هنر قرار نمی‌گیرد.

یونس سخاوت: هنر دیجیتال؛ رسانه‌ای با پهنای باندِ وسیع برای انتقال مفاهیم پیچیده
دنیای پرآشوب امروز هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود و به رسانه‌ای پیچیده و خبره برای بیان اطلاعات نیاز دارد. اگر زمانی یک‌قلم، مرکب و کاغذ در قالب هنر خوشنویسی برای بیان عواطف بسنده می‌کرد، دنیای پیچیده امروز، به رسانه‌ای با پهنای باند بیش‌تر برای انتقال مفاهیم پیچیده و متفاوت نیازمند است. اگر زمانی هنرمند، احساسات خود را در قالب طرح‌های منقش بر قالی زیرپایش ارائه می‌کرد، شاید بدان دلیل بود که فرش را بهترین رسانه موجود برای این منظور می‌دانست. ساختارها، روابط و مفاهیم نیز قبلاً خلاصه‌تر و ساده‌تر بوده و به پیچیدگی و پرآشوبی امروز نبوده است. شاید اگر حافظ و مولانا امروز بودند، دیگر شعر نمی‌گفتند و رسانه دیگری برای بیان مفاهیم و احساسات خود انتخاب می‌کردند.

امیرمحمد دهستانی، دانش‌آموختۀ دوره‌های کارشناسی سینما و کارشناسی ارشد انیمیشن و مدیر گروه انیمیشن دانشگاه هنر تهران، در تعریف هنر دیجیتال بر این نکته تأکید می‌کند که حضور واضح و بنیادین ابزار دیجیتال در اثر نهایی و زیبایی‌شناسی آن است که به دیجیتال بودن اثر هنری رسمیت می‌بخشد. به‌علاوه، این استفاده باید کارکرد شگفتی‌آفرین داشته باشد و مخاطب را متحیر کند؛ که این یادآور آن جمله زیبای «آرتور. سی.کلارک» نویسنده و دانشمند شهیر است: «هر فنّاوری که به حد کافی پیشرفته باشد، از جادو غیرقابل تشخیص می‌شود» که اگر در این جمله جای فنّاوری را با «هنر دیجیتال» عوض کنیم به‌نوعی به تعریفی از هنر دیجیتال خواهیم رسید.

“هنرهای دیجیتال، یک فرصت اقتصادی و کارآفرین هستند.”
درحال‌ حاضر جشنواره‌ها و رویدادهای بین‌المللی هنر دیجیتال به مکانی برای ارتباط هنرمندان، نوآوران و کارآفرینان تبدیل‌ شده است. هدف طرفداران هنر دیجیتال در هزاره سوم این است که الهام‌بخش گسترش صنایع مرتبط و کارکردهای این هنر با استفاده از پتانسیل فناوری‌هایی چون «بلاک چین» و ظهور هنر ناب و کامل دیجیتال باشند.

این نظر دکتر احمد سفلایی، رئیس دانشکدۀ هنرهای دیجیتال در دانشگاه صداوسیما است که به‌عنوان اولین نسل از مدرسان این حوزه در دانشکده تخصصی هنرهای دیجیتال در ایران تدریس کرده. او دانش‌آموختۀ دورۀ کارشناسی تولید با گرایش انیمیشن از دانشگاه صداوسیما ،کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و دکترای پژوهش هنر از دانشکده هنر و معماری تربیت مدرس است، و به‌عنوان عضو گروه طراح این رشته دانشگاهی در سال 1383 و عضو گروه طراحی دوره‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با این رشته فعالیت داشته است.

“هنر دیجیتال و حق انتخاب در بازسازی حقیقت”
استفاده از تکنیک «وی.آر» در کنار تمام جذابیت‌هایش، هیجاناتى را در سازنده ایجاد مى‌کند که گاهى مانع از تصور کامل نتیجه نهایى اثر مى‌گردد و درنهایت تبدیل به تصویرى مى‌شود که صرفاً ٣۶٠ درجه تصویربردارى شده بى‌آنکه دلیل قطعى براى استفاده از این تکنیک را در بطن خود داشته باشد. درحالی‌که براى تولید اثرى متفاوت، باید به فلسفه این جهان چند سویه و دلیل بهره‌مندى از آن اندیشید؛ روایتى که همپاى چشم جستجوگر تماشاگر پیش برود.

بررسی «هارمونی» به عنوان یک تجربه
در نخستین جشنوارۀ ملی هنرهای دیجیتال، در چارچوب برنامه‌های نخستین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال و به‌منظور بررسی، تبیین و شناسایی هر چه بیشتر هنر دیجیتال، در سه روز 25، 26 و 29 خردادماه سال 98، سلسله نشست‌های علمی پژوهشی به ترتیب با عنوان‌های «هستی‌شناسی هنر دیجیتال»؛ «فناوری‌ دیجیتال و هنر» و «هنر دیجیتال، آسیب‌های اجتماعی» در تالار همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار ‌شد.
در دومین روز این نشست و در بخش «یک تجربه»، حسین مهاجر و جلال هاشمی، هنرمندان حوزۀ رسانه‌های نوین به موضوع «هارمونی» پرداختند. در توضیح این بخش چنین آمده است: «زبان مهم‏ترین رسانه ارتباطی میان انسان‏هاست اما کامل‏ترین رسانه‏ نیست. زبان، در ذات خود همراه است با گیر و گرفت‏هایی که ما را گمراه می‌کند و می‏تواند همواره معنا را به تعویق بیندازد. به‌واسطه همین کژفهمی و کژکاری در انتقال معنی، زبان گاهی ابزار زیستن نیست و در پی آن انسان‏‏ها به سوژه‏های منفرد، مغرور و خود‏محور تبدیل می‌شوند؛ انسان‏هایی بدون مشارکت و بدون هارمونی. در اجرایی که موضوع اصلی این تجربه است، مخاطب (مؤلف) با آینه‏هایی متحرک روبروست که به‌واسطه حرکت و برقراری ارتباط با یکدیگر به زبانی مشترک می‏رسد و برآیند این مشارکت، موسیقی است.»

“گفتمان هنر در گذر از آنالوگ به دیجیتال”

در چارچوب برنامه های نخستین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال و به‌منظور بررسی، تبیین و شناسایی هر چه بیشتر هنر دیجیتال، در سه روز 25، 26 و 29 خردادماه سال 98، سلسله نشست‌های علمی پژوهشی به ترتیب با عنوان‌های «هستی‌شناسی هنر دیجیتال»؛ «فناوری‌ دیجیتال و هنر» و «هنر دیجیتال، آسیب‌های اجتماعی» در تالار همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار شد.

در دومین روز نشست، 26 خردادماه، دکتر عبدالحسین لاله، عضو هیئت‌علمی فرهنگستان هنر و پژوهشگر حوزۀ سینما؛ در بخش سخنرانی‌ به موضوع «گفتمان هنر» در گذار از آنالوگ به دیجیتال پرداخت  و مطرح نمود: «تحولات عمیقی» که امروزه در فهم شاخه‏های مختلف هنر شکل‌گرفته، در سایه گسترش فناوری‌ دیجیتال به‌دست‌آمده است. الزامات جهان دیجیتال در گذار از جهان آنالوگ، باعث می‏شود بسیاری از مباحث کلیدی، تغییر ساختاری و ماهوی یافته و مطلب جدیدی را مطرح سازند. به‏طور مشخص می‏توان از تحولاتی نام برد که در مباحث مربوط به نور، رنگ، بافت، ترکیب و قاب‏بندی شکل‌ گرفته‌اند. افزون بر آن، می‏توان به تأثیر فناوری‌ دیجیتال در فلسفه هنر و به‏خصوص در ذات بحث ذوقیات انسانی و هنرمندانه اشاره داشت. مجموع این‌ها تحولاتی را پیش رو می‏نهند که به‌طورکلی می‏توان آن را «گفتمان هنر» نامید.

“هنر دیجیتال، ناسازه‌­ها و انحراف اپیستمیک مفاهیم”
در چارچوب برنامه‌های نخستین جشنوارۀ ملی هنرهای دیجیتال، و به‌منظور بررسی، تبیین و شناسایی هر چه بیش‌تر هنر دیجیتال، در روزهای 25، 26 و 29 خردادماه سال 98 سلسله نشست‌های علمی پژوهشی، به ترتیب با عنوان‌های «هستی‌شناسی هنر دیجیتال»؛ «فناوری‌ دیجیتال و هنر» و «هنر دیجیتال، آسیب‌های اجتماعی» در تالار همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار ‌شد.
در نخستین روز این نشست، 25 خردادماه، دکتر سیامک دل‌زنده، منتقد و پژوهشگر هنر با موضوع«هنر دیجیتال، ناسازه­‌ها و انحراف اپیستمیک مفاهیم» سخنرانی خواهد کرد.
او در این سخنرانی، با دقیق شدن در نظام معرفتی همبسته با فناوری‌ دیجیتال و بررسی شماری از مفاهیم محوری این بحث، به تحلیل نمونه‌هایی از آثار موسوم به «هنر دیجیتال» پرداخت و ناسازه‌هایی را که ناشی از جابه‌جایی نظام‌های معرفتی و تداخل مفاهیم هستند با نظر به این آثار به بحث ‌گذاشت.

دکتر غلامرضا غفاری دراختتامیه نخستین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال:

“این جشنواره نگاه منظومه‌ای علمی، هنری وسیاسی به آسیب‌های اجتماعی داشت.”
نخستین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال که به منظور معرفی و شناسایی هنردیجیتال در عرصه‌های علمی، هنری و سیاسی و با محوریت آزاد و آسیب‌های اجتماعی از اسفند ماه 1397با ارائه فراخوان برای دریافت آثار آغاز شده بود،؛ در مراسم اختتامیه با اعلام آثار برگزیده به کار خود پایان داد. این برنامه در روز30 خردادماه 98 و در تالار اجتماعات فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش کمیتۀ روابط عمومی نخستین جشنوارۀ ملی هنرهای دیجیتال، دکتر غلامرضا غفاری، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس جشنواره در آیین اختتامیه، ضمن تاکید بر نگاه منظومه‌ای و چندرشته‌ای این جشنواره در عرصه‌های مخلتف علمی، هنری و سیاسی نسبت به معضلات و آسیب‌های اجتماعی، گفت: «این جشنواره با هدف خلق رسانه‌های کارآمد جهت شناسایی و معرفی آسیب‌های اجتماعی، ایجاد ارتباط بین هنرمندان و نهادهای مسئول و بهره جستن از زبان و بیان توانای هنر در حل معضلات و آسیب‌های جامعه، سعی داشت مسیری را آغاز کند تا در آینده شاهد دستاوردهای خوبی برای رفع آسیب‌های اجتماعی باشیم و این جای تقدیر بسیار دارد.» وی از حضور و حمایتِ معاونتِ اجتماعی وزارت کشور که نقش موثری برای حل آسیب‌های اجتماعی داشته و دارد؛ در این جشنواره قدردانی کرد و گفت: «امیدوارم این تجمیع سیاسگذاران، اساتید، دانشگاهیان و هنرمندان برای رفع آسیب‌های اجتماعی در آینده به ثمر نشسته و نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد.» در این مراسم همچنین، دکترسیدحسن سلطانی، رئیس دانشگاه هنر و دبیر جشنواره، برگزاری این جشنواره را حرکتی در سه بعد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانست که در رفع کمبودهای گذشته در حوزه هنر دیجیتال بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

“دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال”

میزبان: دانشگاه هنر اسلامی تبریز

رییس جشنواره: دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دبیر علمی جشنواره: دکتر سید علی فارغ، معاون فرهنگی و پژوهشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

دبیر اجرایی جشنواره: دکتر یونس سخاوت، سرپرست دانشکده چندرسانه­ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز

معرفی جشنواره

ظهور و پیشرفت فناوری های رایانه­ای همواره نقطۀ عطفی در ارائه و تولید آثار هنری بوده­اند. این پیشرفت­ها منجر به ظهور شکل­های جدیدی از هنر شده اند که از آنها تحت عنوان هنرهای دیجیتال یا هنرهای رایانه ای یاد می­شود. هنرهایی که ماهیت اثر، روش ایجاد و نحوه نمایش آنها متفاوت از شکل­های هنری مرسوم است. فناوری­های رایانه­ای در حال تغییر مرز تعریف بسیاری از پدیده ها است و هنر نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. هنرهای دیجیتال نیز با مجهز شدن به فناوری­های چندرسانه­ای، امکانات جدیدی برای تولید، انتقال و ارایه مفاهیم، احساسات و معانی فراهم کرده است.

در راستای معرفی، گسترش و بهره­ گیری از هنرهای دیجیتال در کشور، دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کشور توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز در اسفند ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. اولین دوره این جشنواره سال گذشته در خرداد ۹۸ توسط دانشگاه هنر در تهران برگزار شده بود که دست آوردهای قابل توجهی داشته است. این دوره از جشنواره نیز مشابه سال گذشته در دو بخش آسیب‌های اجتماعی و آزاد برگزار می‌شود و ابعاد وسیعی از حوزه­ های هنر و فناوری­ های خلاقانه دیجیتال را در بر می­گیرد. با توجه به فراگیر شدن تکنولوژی و اهمیت آن در جامعه امروز و همچنین نقش مؤثری که این حوزه در شکل گیری زیر ساخت های فرهنگی کشور دارد، توجه به مقوله هنرهای دیجیتال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مخاطبان دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال استادان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه­ها در عرصه هنرهای دیجیتال می باشند. از منظر آسیب های اجتماعی، هدف این جشنواره، بهره جستن از زبان و بیان توانای هنر در حل معضلات و آسیب های جامعه است. مقوله¬ای که می تواند به عنوان رسانه ای کارآمد جهت شناسایی و معرفی آسیب های اجتماعی و ایجاد ارتباط بین هنرمندان و نهادهای مسئول باشد. از منظر هنری نیز، هدف این جشنواره، شناسایی استعدادهای خلاق فعال در عرصه هنرهای دیجیتال، ایجاد ارتباط علمی میان هنرمندان و فعالان حوزه هنرهای دیجیتال و نمایش تولید محصولات ناب هنری مبتی بر تکنولوژی و فناوری می باشد.

اعضای شورای سیاستگذاری

دکتر غلامرضا غفاری- دکتر محمدعلی کی نژاد- دکتر سید علی فارغ-  مهندس محمد هادی عسکری- دکتر یونس سخاوت-  دکتر بهنام علیزاده اشرفی- مهندس محمد امین بنایی- دکتر کاظم پورالوار

افتتاح دبیرخانه دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال

دبیرخانه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی هنرهای دیجیتال با حضور “دکتر غلامرضا غفاری” معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، مهندس محمد هادی عسگری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر سید علی فارغ، معاون فرهنگی و پژوهشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز افتتاح شد.
دکتر یونس سخاوت، دبیر اجرایی این رویداد در آیین افتتاح دبیرخانه دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال با بیان اینکه استفاده از بستر هنرهای دیجیتال فرصت بسیار خوبی برای حل مشکلات فرهنگی ایجاد شده است، برگزاری این جشنواره را فرصت مناسبی برای ایجاد شور انگیزه میان دانشگاهیان در این شرایط کرونایی دانست. وی با اشاره به برگزاری دو سالانه‌ی جشنواره‌ صنعت هنرهای دیجیتال در این دانشکده بیان کرد که اولین جشنواره‌ صنعت هنرهای دیجیتال (صهند) در سال ۹۵ و دومین جشنواره در سال ۹۷ توسط دانشکده چندرسانه ای برگزار شده است. وی با بیان اینکه دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز به عنوان قطب چندرسانه ای و هنرهای دیجیتال به ویژه در حوزه بازی های رایانه ای شناخته می‌شود، اظهار کرد که حمایت از این حوزه در کشور می تواند باعث کارافرینی شود. در پایان نمونه اولیه ای از بستر واقعیت مجازی برای برگزاری جشنواره و نمایشگاه مجازی به نمایش درآمد. در صورت حمایت حامیان جشنواره از پیاده سازی کامل این بستر تا زمان برگزاری، نمایشگاه آثار برگزیده دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال در این بستر در معرض دید علاقه­مندان قرار خواهد گرفت.

برگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری

با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اولین جلسه شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال برگزار شد. این جلسه پس از افتتاح رسمی دبیرخانه جشنواره در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی واقع در دانشکده چندرسانه­ای آغاز شد. در این جلسه تصمیماتی در خصوص نحوه برگزاری جشنواره، محورهای جشنواره، جوایز و داوری آثار اتخاذ شد.

اعضای هیئت داوران جشنواره:

دکتر بهروز مینایی (عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران)

دکتر سید مهدی مقیم­نژاد (عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز)

باقر بهرام شتربان (عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز)

جمال رحمتی (کاریکاتوریست و کارگردان انیمیشن)

عظیمه مقترن (گرافیست)

صمد روحی (عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز)

دکتر محمدعلی صفورا (عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)

مریم صلح کننده (عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز)

حسن وحدانی (مدیر انجمن سینمای جوانان تبریز)

مرتضی تیموری (عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز)

جواد راستی (عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان)

نشست­های تخصصی

نشست تخصصی «سینمای دیجیتال؛ یک ضرورت برای بقاء سینما»

زمان: 11 اسفند 99 – ساعت 10:30 الی 12

نشست تخصصی «هنر دیجیتال و آسیب‌های اجتماعی»

زمان: 12 اسفند 99 – ساعت 10:30 الی 12

سخنرانی

سخنرانی جناب آقای دکتر آزاده فر با موضوع «غوطه‌وری در انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای با افکتهای صوتی و موسیقی»

زمان: 11 اسفند 99 – ساعت 9:30 الی 10:30

سخنرانی جناب آقای دکتر نامی با موضوع «مغز و هنر دیجیتال از نگاه علوم اعصاب اجتماعی»

زمان: 12 اسفند 99 – ساعت 9:30 الی 10:30

سخنرانی سرکار خانم دکتر لیلی گله داران با موضوع «تکنولوژی دیجیتال، اشکال نوین هنری و تغییر پارادایم های هنرهای اجرایی»

زمان: 13 اسفند 99 – ساعت 9:30 الی 10:30

سخنرانی جناب آقای دکتر علیرضا رزازی‌فر با موضوع «بی‌درنگی در بازی‌های رایانه‌ای»

زمان: 13 اسفند 99 – ساعت 14 الی 15

کارگاه

کارگاه تخصصی «کاربرد بازی‌های جدی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی»
سخنران: حامد نصیری، معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

زمان: 12 اسفند 99 – ساعت 12 الی 13

کارگاه تخصصی «تاثیر هنر دیجیتال بر شکل گیری سالم سازه های شخصیتی»
سخنران: سرکار خانم دکتر نفیسه مهدوی، دکترای مشاور خانواده

کارگاه تخصصی «طراحی مدل های کسب و کار در هنرهای دیجیتال»
سخنران: جناب آقای مهدی فلاح، عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران

زمان: 12 اسفند 99 – ساعت 15 الی 16

کارگاه تخصصی «بازی های هوشمند: فرصت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای»
سخنران: جناب آقای مهندس صمد روحی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

زمان: 11 اسفند 99 – ساعت 15 الی 16

کارگاه تخصصی «جادوی کدنویسی در تولید انیمیشن مدرن»
سخنران: جناب آقای داوود اشرفی، سوپروایز آرتیست.

زمان: 13 اسفند 99 – ساعت 10:30 الی 11:30

کارگاه تخصصی «آینده پژوهشی و هنر دیجیتال»
سخنران: جناب آقای بانی شرکا، آینده پژوه هنر

زمان: 11 اسفند 99 – ساعت 12 الی 13

کارگاه تخصصی «عکاسی صحنه‌پردازی شده و زیرساخت‌های آن»
سخنران: جناب آقای مرتضی تیموری، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

زمان: 13 اسفند 99 – ساعت 11:30 الی 12:30

کارگاه تخصصی «استفاده از فناوری رایانه‌ای در متحرکسازی انیمیشن استاپ موشن»
سخنران: جناب آقای محمد زارع، کارگردان و انیماتور

زمان: 11 اسفند 99 – ساعت 14 الی 15

تبادل تجربه

«تبادل تجربه طراحی و توسعه سامانه های تعاملی»
مشاوران: حسام ساکیان محمدی، سیدوحید مصطفوی و محمدصادق نعمانی

زمان: 13 اسفند 99 – ساعت 16 الی 18

جهت مشاهده فیلم های ضبط شده سخنرانی ها، نشست های تخصصی، کارگاه های تخصصی و جلسات تبادل تجربه دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال اینجا کلیک کنید.

مصاحبه

دکتر غلامرضا غفاری | معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – رئیس دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال

ایشان در ابتدا با اشاره به جایگاه ممتاز مقوله هنر به ویژه در بین نسل جوان و اهمیت حوزه دیجیتال، پیوند بین هنر و فناوری را عرصه ای جدید و سودمند خواندند و در ادامه همه صاحب نظران، اندیشمندان، هنرمندان و دانشجویان را به مشارکت فعال در این حوزه دعوت کردند.

دکتر سیدعلی فارغ | دبیر دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال

ایشان به افزایش اهمیت هنرهای الکترونیک در سطح جامعه با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا اشاره کردند و در شرایطی که جنگ رسانه‌ای علیه ارزش های فرهنگی جامعه شکل گرفته، هنرهای دیجیتال را ابزاری دانستند که میتواند به عنوان یک استراتژی مورد استفاده سیاستگذاران فرهنگی کشور قرار گیرد. همچنین در ادامه از لحاظ اهمیت اقتصادی این حوزه، رسانه‌های الکترونیک را یکی از 10 رشته پولساز دنیا خواندند.

دکتر عبدالحسین لاله | عضو هیات علمی و رئیس گروه چندرسانه ای فرهنگستان هنر

ایشان دیجیتال را نقطه مقابل آنالوگ دانسته و آن را جهان کیفیت ها خواندند که توانسته کمیت را در سایه کیفیت قرار دهد. همچنین در ادامه ضمن اشاره به تاثیر دیجیتال بر آثار هنری، نقش دیجیتال در کمک به کوچ خلاقیت هنرمند به بخش های ناشناخته ذهن را یادآور شدند.

دکتر محمدعلی صفورا | عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

ایشان گیم، مالتی مدیا، سینما، انیمیشن، تصویرسازی و حتی بخش‌هایی از نمایش صحنه ای را انواع هنرهای دیجیتال خواندند و در ادامه با اشاره به تفاوت فرم و محتوای هنر دیجیتال با هنرهای پیشین خودش، از ورود ذهنی گرایی به هنر با استفاده از  قابلیت های ابزار دیجیتالی صحبت کردند. دکتر صفورا در پایان تاثیرات هنرهای دیجیتال بر سبک زندگی روزمره را شرح دادند.

باقر بهرام شتربان | عضو هیات علمی دانشکده چندرسانه ای و عضو کمیته علمی جشنواره

ایشان هنرهای دیجیتال را شکل جدیدی از رشته های کلاسیک هنری دانستند که با علوم کامپیوتری ترکیب شده و در ادامه هدف از برگزاری این جشنواره را توسعه این رشته و تشویق دانشجویان و دانشگاهیان به این سمت معرفی کردند.

حسن نوزادیان | طراح و تصویرگر

ایشان امکان دیجیتالی بودن را قابلیتی دانستند که باید به بهترین شکل از آن استفاده کرد و در ادامه بر لزوم توجه بر مفهوم دیجیتال ورای استفاده صرفا ابزاری از آن برای ارائه محتوا تاکید کردند.

صمد روحی | عضو هیات علمی دانشکده چندرسانه ای و عضو کمیته علمی جشنواره

ایشان در ابتدا به تاثیرات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بازی های رایانه ای بر جوامع اشاره کردند و در ادامه یکی از فاکتورهای اصلی برای جذب مخاطب در بازی های رایانه ای را طراحی خلاقانه چالش های بازی دانستند.

حامد نصیری | معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای

ایشان هدف از هنر را ثبت سبک زندگی انسان هایی که در دوره خلق آن اثر هنری زندگی میکرند، معرفی کرده و هنردیجیتال را نتیجه عصر دیجیتال دانستند. همچنین در ادامه از هنرهای دیجیتال به عنوان مهم ترین ابزاری که میتواند پیام ما را به جهان و اعصار بعدی معرفی کند، یاد کردند.

دکتر مهدی محمدزاده | معاون آموزشی و کارآفرینی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

ایشان رسانه را محصول فناوری ها و انقلابات صنعتی دانسته و به سه فاز رسانه های چاپی، رسانه های الکترونیکی و رسانه های دیجیتالی تقسیم کردند. دکتر محمدزاده با اشاره به چالش های فرهنگی، فقهی، سیاسی و اجتماعی رسانه ها بر لزوم توجه بر تولید محتوای خوب تاکید کردند.

طراحی سایت