دکتر بصیری: ابتدا لازم می دانم از تلاش‌ اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان عزیز دانشکده هنر تشکر ویژه‌ای داشته باشم. اگرچه دانشکده هنر به نسبت سایر دانشکده‌ها از قدمت کمتری برخوردار است، ولی با تلاش مضاعف این عزیزان و مد نظر قرار دادن نیازهای جامعه، در رشته‌هایی که کمبود جدی در کشور داریم فعالیت می کند و با تربیت متخصصین کارآمد و درخشش در جشنواره‌های مختلف موجب افتخار دانشگاه دامغان هستند، به ویژه از رئیس محترم دانشکده و دبیر و اعضای بزرگوار کمیته‌های علمی و اجرایی سومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال سپاسگزارم و ضمن آرزوی موفقیت برای برگزارکنندگان امیدوارم برگزاری این جشنواره به غنای علمی شرکت کنندگان بیافزاید. 

به نظر شما به عنوان یک معلم علوم کامپیوتر، هنر دیجیتال چیست و چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

دکتر بصیری: در دهه‌های اخیر به ویژه پس از فراگیر شدن شبکه اینترنت، علوم کامپیوتر در بین دانشمندان رشته‌های مختلف چه به لحاظ تئوری و چه کاربردی اهمیت بیش از پیش پیدا کرده و هر روزه علاقمندان بیشتری به تحقیق در این رشته روی می آوردند. به طوری که به نظر می رسد تا چند سال آینده، دگرگونی‌های وسیعی در صنعت به وجود آورد. یکی از رشته‌هایی که از کامپیوتر استفاده بهینه‌ای کرده است، هنرهای دیجیتال است که شامل بازی‌های کامپیوتری، پردازش تصاویر، انیمیشن و … می باشد و می توان گفت کامپیوتر تبدیل شده به یکی از ارکان ارتباط تصویری در حوزه‌های مختلف از جمله شبیه سازی‌های کامپیوتری، جلوه‌های ویژه سینما، طراحی، واقعیت مجازی و …

فرمول‌های ریاضی تا چه حد می توانند در ایجاد یک نقاشی دیجیتال یا فراکتال نقش داشته باشند؟

دکتر بصیری: کاربرد ریاضی در تمامی علوم نقش مهمی ایفا می کند، یکی از مفاهیم جذاب در ریاضیات فراکتالها هستند که در نقاشی، پردازش تصاویر و گرافیک کامپیوتری کاربردهای فراوانی دارند با اینکه واژه فراکتال کمتر از پنجاه سال است که در ریاضی مورد استفاده قرار می گیرد، می توان استفاده عملی از این مفهوم را در نقاشی‌های کلاسیک از طبیعت در اوایل قرن نوزدهم که توسط هنرمندان برجسته آن عصر پدیده آمده‌اند مشاهده نمود.

در مقام اجرا در یک محیط دانشگاهی گروه کامپیوتر و ریاضی و گروه هنر چکونه می توانند در ایجاد یک هنر بین رشته‌ای مثل هنر دیجیتال همکاری کنند؟

دکتر بصیری: به عنوان یک مثال خدمتتان عرض می کنم که ما در دانشگاه دامغان با عنایت به برخورداری از توان اعضای هیات علمی متخصص و امکانات و تجهیزات موجود در رشته‌های تلویزیون و هنرهای دیجیتال از دانشکده هنر و علوم کامپیوتر از دانشکده ریاضی و مهندسی نرم افزار کامپیوتر از دانشکده فنی و مهندسی به دنبال اخذ مجوز راه اندازی رشته “هنرهای رایانه‌ای گرایش هنرهای چند رسانه‌ای” در مقطع کارشناسی ارشد هستیم که این می تواند شروعی از همکاری‌های نزدیک‌تر بین دانشکده‌های مختلف برای جذب دانشجویان علاقمند به این رشته‌ها باشد که اتفاقاً مورد نیاز جامعه هم می باشد و علیرغم اشباع متخصص در برخی از رشته‌های کلاسیک، در این حوزه‌ها کمبود جدی داریم. 

آیا این امکان برای دانشگاه‌های هنر که رشته‌های تخصصی کامپیوتری ندارند مقدور است؟

دکتر بصیری: گرچه با پیشرفت‌های وسیع در علوم مختلف، شاخه‌های خیلی تخصصی از علوم به وجود آمده است ولی به طور کلی من معتقدم امروزه دانشگاه نمی تواند تخصصی باشد، چرا که آنقدر علوم مختلف در هم آمیخته شده‌اند که بدون آشنایی با سایر علوم، حرکت در یک مسیر تخصصی به نتایج درخوری منجر نخواهد شد.